San Juan Chamula en Zinacantan - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Loes en Ron en Lisa Weijers - WaarBenJij.nu San Juan Chamula en Zinacantan - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Loes en Ron en Lisa Weijers - WaarBenJij.nu

San Juan Chamula en Zinacantan

Door: Loes

Blijf op de hoogte en volg Loes en Ron en Lisa

15 November 2012 | Mexico, San Cristóbal de las Casas

14 november;

Een nieuwe dag in San Cristobal is aangebroken...
Na de boottocht van gister, stond vandaag een bezoek aan de maya bevolking van San Juan Chamula en Zinacantan op het programma.
Het was ons al meteen duidelijk gemaakt dat fotograferen in de kerk en op straat van mensen ten strengste verboden is.
Een van onze groepsgenoten vertelde dat in een boekje stond dat er Amerikanen gelynched zijn, hahaha. Natuurlijk een fabeel maar het fotograferen van de kerk van binnen en de mensen in het dorp is echt niet gewenst.
Ze geloven namelijk dat hun ziel wordt blootgelegd als er een foto van ze gemaakt wordt.
Om hun ziel te reinigen moeten ze shaman, een hoge priester die hun ziel weer kan reinigen. Dit kost voor de bevolking 50 psesas. Gelijk aan ongeveer 3euro. Een dagsalaris voor deze mensen dus je zult begrijpen dat ze dit niet willen.
Stiekem hebben we van de achterkant een paar fotoᷰs gemaakt.
We waren niet de enige van de groep trouwens.
Uiteindelijk de kerk van buiten goed op de foto kunnen zetten en ook nog wat plaatselijke bevolking. Hier hebben we natuurlijk voor betaald want niets is gratis in Mexico hahaha!

De kerk van binnen is heel mooi versierd met doeken, beelden van heilige enorm veel kaarsen.
Mensen drinken er cola en posh een lokale anijs drank, om boeren te laten die hun ziel ook reinigt. En wij maar bidden in het westen hahaha

Daarna gingen we naar een huis waar de mayaᷰs wonen, enorm toeristisch met natuurlijk genoeg ponchoᷰs en doeken in de mooiste kleuren om te verkopen.
We kregen een verse tortilla en posh om te drinken.
En natuurlijk mochten deze newly weds in klederdracht. Stonden we dan voor joker samen met 2 andere!
Daarna door naar een Shaman die ons nog even heeft gereinigd van boze geesten en verkeerde invloeden.

Na de busreis weer terug naar het hotel en net nog even door het dorpje gelopen. Vanavond neemt onze gids ons mee naar een restaurant en daarna krijgen we een film te zien over de mayaᷰs van nu.
Morgen naar Guatemala!! Hopelijk is het daar wat warmer hahaha want die 10 graden van hier is echt ff wennen!
Internet valt steeds weg, fotoᷰs lukken nu dus niet....
Oja en ik hoop in guatemala internet te hebben maar zeker weten doen we het niet! Houje!

• 16 November 2012 - 08:53

Ans En Ben:

Hoi,
    Je hebt altijd van die mensen die stiekem doen wat niet mag!
    Eigenwijs, heet dat!
    Lagen er inderdaad veel dennennaalden op de grond, of is dat niet waar?
    Ik hoop dat je foto's hebt gemaakt van het bruidspaar in klederdracht?!
    Ik dacht dat het in Mexico wel 25 graden was? Hier is het ook 10 graden ongeveer, maar hier wordt het alleen maar minder. Ik hoop idd dat het in guatemala warmer is .
    Veel plezier in Guatamala en we horen graag weer!!
    Groetjes,
    Ans en Ben

• 16 November 2012 - 21:38

Hein Marian:

Hallo,
    Wat zeggen jullie nu 10 graden,wij dachten wel graadje of 15 warmer,
    Hier het zelfde graadje of 10,

nu op naar guatemala.nog een gezellige tijd samen,
    maar hopen dat er internet is,
    groetjes
    Marian en Hein