Cuenca "San Mateo" - Reisverslag uit Cuenca, Spanje van Loes en Ron en Lisa Weijers - WaarBenJij.nu Cuenca "San Mateo" - Reisverslag uit Cuenca, Spanje van Loes en Ron en Lisa Weijers - WaarBenJij.nu

Cuenca "San Mateo"

Door: Ron y Loes

Blijf op de hoogte en volg Loes en Ron en Lisa

21 September 2016 | Spanje, Cuenca

Gister avond hadden we voor de zekerheid naar ons volgend hotel gebeld om te vragen hoelaat we kunnen inchecken.

De hele dag zou er een Fiesta zijn, dus we moesten zorgen dat we voor 12.00 binnen waren anders zouden we moeilijk het stadscentrum in kunnen komen.

Om 09.00 reden we uit Valencia weg en om 11.15 werden we in Cuenca tegen gehouden door de politie. We mochten niet verder het centrum in, want er zouden stieren gaan lopen.
Gelukkig stonden we bij de ingang van een parkeergarage. We hebben alleen het hoognodige meegenomen en de koffers in de auto laten liggen.

We moesten nog een paar honderd meter door het centrum lopen om bij het hotel aan te komen. Op het grote plein waren al afzettingen met palen en planken gemaakt om de stieren tegen te houden.
Op 100m van het plein ligt het hotel.

Toen we aankwamen. was Lisa even flink overstuur van de drukte. En moesten we nog eventjes wachten totdat de kamer klaar was.
Om 15.00 gingen de straten voor een uur open. Ron heeft toen de auto opgehaald en de koffers in het hotel gezet.

Het was erg druk en veel lawaai, Loes en Lisa zijn op de kamer gebleven. Lisa was inmiddels wel weer rustig maar erg moe. Ik ben naar het plein gelopen om naar het stierrennen te kijken. Ze laten de stieren aan een touw over het plein lopen. Het plein staat dan vol met mensen die voor de stier uit gaan lopen. Als de stier aan komt dan zie je de menigte ineens hard wegrennen, mocht de stier toch nog te dicht bij komen dan springen ze over de houten planken heen. Er is altijd één mannetje dat met een rode doek de stier uitdaagt en als hij de stier overwonnen heeft dan wordt er geklapt en Olé Olé gezongen. Door de straten lopen veel bandjes met trommels en trompetten. De hele avond was het groot feest.
Later liepen ze als stieren met vuurwerk over het plein. Er kwam daarna ook nog een band spelen op het plein, tot in de nacht werd het feest gevierd.

We besloten om verder maar binnen te blijven en zijn in het hotel een hapje gaan eten.
Het hotel is erg mooi. Een oud verbouwd klooster waar je nog wel oude ornamenten van terug vind.

• 22 September 2016 - 18:54

Koos En Tonny:

Hoi hoi,
    Het is gelukt om jullie mailtjes te openen.
    Nou dat lijkt me leuk met die stieren. Je moet wel op een afstand blijven denk ik.
    Nou geniet er nog van hè.

Groetjes koos en Tonny